Huisartsen Zorggroep Breda zet Chronische Zorg Dashboard in om data gedreven te werken aan zorgkwaliteit

Hoe kan ik het Chronische Zorg Dashboard in onze zorggroep inzetten?

Huisartsen Zorggroep Breda geeft voorbeelden!  

Het Chronische Zorg Dashboard voor zorggroepen staat live. Maar wat betekent dit precies voor zorggroepen? Data-analist Michel Cloin en coördinerend praktijkondersteuner Heleen Weijers vertellen hoe zij het dashboard (gaan) gebruiken bij Huisartsen Zorggroep Breda (HZG Breda). Deze zorggroep draaide mee in de pilot en gaat het dashboard nu inzetten om huisartsenpraktijken te adviseren. 

 

Welke inzichten heeft de pilot jullie gegeven? 

Michel: ‘We werken al een tijdje naar tevredenheid met VIPLive. Het Proigia team van VIPLive vroeg ons of we het nieuwe Chronische Zorg Dashboard wilden testen in een gezamenlijke pilot. De basis van het dashboard was er al, een mooi uitgedacht product. Wij konden bij de start van de pilot daarom snel inzoomen op details. We dachten mee met Proigia en onze feedback werd grotendeels verwerkt.  


We zien veel potentie in het dashboard. Het is visueel aantrekkelijk, gebruiksvriendelijk om mee te werken en erg interactief. Het kaartje waarbij je goed beeld krijgt van de regio is super nuttig. Ook kun je heel makkelijk filters uit - en aanklikken, waardoor je jouw vraagstuk makkelijk en snel voor een groot deel kunt beantwoorden. We zijn zelf nog aan het experimenteren. Het is vooral belangrijk een goede vraagstelling te formuleren. Zelf gebruik ik het dashboard regelmatig om specifieke vragen te beantwoorden. Zo kon ik laatst heel makkelijk indicatoren uitfilteren voor onze zorgverzekeraar. Daarin zien wij als zorggroep helaas geen aantallen kleiner dan 10 patiënten vanwege privacy. Dat kan de huisarts later wel via het dashboard voor praktijken, dat eind dit jaar live gaat.’ 

Vooral het zorgzwaarte tabblad en de specifieke filters zijn erg zinvol. Bovendien willen we bij HZG Breda meer data gedreven werken. Daar sluit dit perfect op aan.’

Michel Cloin, data-analist bij Huisartsen Zorggroep Breda

Wat verwachten jullie dat het Chronische Zorg Dashboard op gaat leveren voor de zorggroep, de huisartsen en voor de patiënten? 

Heleen: ‘We kunnen het Chronische Zorg Dashboard goed inzetten voor planbare zorg. We zien als zorggroep namelijk wat de kenmerken zijn van mensen met een hoge zorgzwaarte binnen de chronische zorg, zoals hun leeftijdsverdeling, comorbiditeit en wanneer zij zorg gebruiken. Met deze kennis geven we praktijkondersteuners veel meer inzicht dan voorheen. Nu is het veel makkelijker om te filteren en te zoeken, de juiste vragen te stellen én te beantwoorden. Denk aan: welke risico’s heeft een bepaalde patiëntengroep? Hoeveel tijd vraagt zij van de huisartsenpraktijk? Wat kan de praktijk doen om de risico’s voor deze groep patiënten te beperken?  


Aan de hand van de inzichten uit het dashboard kunnen we met de praktijken een betere inschatting maken. We kijken uit naar het nieuwe praktijkdashboard eind dit jaar, zodat praktijkondersteuners ook zelf met hun dashboard aan de slag kunnen.’   


‘We verwachten dat het dashboard onze zorggroep en praktijken meer inzicht gaat geven. Daarin zijn vooral het zorgzwaarte tabblad en de specifieke filters erg zinvol. Bovendien willen we bij HZG Breda meer data gedreven werken. Daar sluit dit perfect op aan,’ zegt Michel. ‘We verwachten de praktijken beter te ondersteunen vanuit ons als zorggroep. Zo krijgt de praktijk inzicht in welke patiënten extra aandacht nodig hebben, wat de kwaliteit van de zorg verbetert. Dat is voor zowel zorgverlener als patiënt fijn,’ voegt Heleen toe. ‘Je krijgt namelijk iedereen met een bepaald risico in beeld. Dit geeft de praktijk meer inzicht, en verkleint de kans dat mensen tussen wal en schip vallen.’ 

We zijn ervan overtuigd dat dit uiteindelijk tijd bespaart en het werkplezier verhoogt, omdat je doelmatiger aan het werk bent.

Heleen Weijers, coördinerend praktijkondersteuner bij Huisartsen Zorggroep Breda

Welke uitdagingen zijn er? 

Michel: ‘De grootste uitdaging is om praktijken straks te enthousiasmeren voor hun dashboard. Onze rol daarin is hen duidelijk te laten zien wat het kan opleveren voor de praktijken. Hierin verwachten we ook ondersteuning van Proigia. Online uitlegsessies zoals de huidige webinars voor zorggroepen kunnen ook nuttig zijn voor praktijken.’  


Heleen: ‘Het dashboard vraagt om een andere manier van werken voor praktijkondersteuners. We zijn ervan overtuigd dat dit uiteindelijk tijd bespaart en het werkplezier verhoogt, omdat je doelmatiger aan het werk bent. In het begin zal het meer tijd kosten, maar dit verdient zich terug in meer inzicht en daarmee overzicht op je populatie. Daarbij is het belangrijk dat we wensen van POH’s snel in kaart kunnen brengen. We hopen dat er bijvoorbeeld een top 10 signalering van belangrijkste aandachtspunten in het dashboard voor praktijken komt. Wanneer we nu werken met aandachtspunten in de praktijk moet je namelijk een rapport klaarzetten. Dit kost veel tijd. In het dashboard voor praktijken zou het super zijn als zo’n top 10 direct inzicht geeft in patiënten die aandacht behoeven. Denk aan patiënten met albuminurie zonder medicatie, of een 80 + met een laag HBA1C met medicatie. POH's zijn geïnteresseerd in uitkomstindicatoren. Je werkt direct aan kwaliteit!’ 

 

Hebben jullie nog tips voor andere zorggroepen die overwegen het Chronische Zorg Dashboard te implementeren? 

Michel: ‘Dat is nog vroeg om te zeggen, omdat we zelf net begonnen zijn. Maar er zit veel potentie in. Zorg dat je helder hebt welke informatie je wilt ophalen uit het dashboard, je kunt je namelijk verliezen in de hoeveelheid data. En zorg dat je met enthousiaste praktijken gaat samenwerken.’ 


Heleen: ‘We kunnen er nog veel meer uithalen dan we nu doen. Er zit zoveel in, daar kunnen we zelf nog veel mee experimenteren.’ 


‘Kom over 1 jaar maar terug,’ zeggen ze beiden hoopvol. 

 

Hoe verloopt de samenwerking met Proigia?  

Michel: ‘Het is erg fijn schakelen met het team van Proigia. Ze zijn altijd bereid om mee te denken en proberen zoveel mogelijk wensen te vervullen. Tijdens de pilot waren ze proactief op zoek naar feedback om het dashboard te verbeteren en door te ontwikkelen. Ook organiseren ze veel, zoals de webinars. Deze attitude waardeer ik enorm. Soms merk ik dat er afstand is tot de eindgebruiker. De gemiddelde praktijkmedewerker is niet gewend aan dashboarding. Daarin hebben zij begeleiding nodig. Bij HZG Breda zitten wij ook midden in de fase van digitalisering. Dergelijke ontwikkelingen gaan het leven voor iedereen makkelijker maken, maar in eerste instantie kost het extra tijd en moeite. We zijn daarom blij met ondersteuning van Proiga.’  


Heleen: ‘Daar ben ik het helemaal mee eens.’